Alergare, placere si sanatate

Alergare, placere si sanatate

Publicat: 07 January 2011 Sporturi: Alergare

Alergarea este cea mai veche si simpla forma de miscare. In Grecia Antica, alergarea a facut parte, inca de la inceput, dintre probele olimpice, iar la prima editie a Jocurilor Olimpice moderne (1896), maratonul a fost una dintre cele mai disputate probe. In toata lumea, alergarea este cea mai populara forma de mentinere a conditiei fizice.

Alergatul. Multi spun: “este dureros, plictisitor si istovitor”. Deci, de ce atatia oameni alearga? Din mai multe motive. Adesea, oamenii alearga pentru a se mentine in forma si pentru a atinge o greutate corporala ideala.
Alergatul, un exercitiu cardiovascular riguros, permite unei persoane sa arda, in medie, 100 de calorii la fiecare 1,6 km alergati. Daca o fiinta umana medie arde circa 2000-2500 de calorii pe zi doar existand, alergand 8 km pe zi arde 500 de calorii, fiind o cale usoara de a slabi. In plus, este o activitate accesibila, necesitand doar o pereche decent de pantofi de sport si putina ambitie.
In mod surprinzator, viteza de alergare are o influenta minima asupra numarului de calorii arse. Cel mai important factor este greutatea. Spre exemplu, o persoana de 100 de kg care alearga 1,6 km in 8 minute arde 150 de calorii, in timp ce o persoana de 55 de kg care alearga in acelasi ritm arde doar 82 de calorii. Corpul oricarei persoane are nevoie de un exces de 3500 de calorii pentru a pune 0,500 kg sau un deficit de 3500 de calorii pentru a slabi 0,500 kg. Prin urmare, o persoana de 82 de kg care alearga 8 km zilnic va pierde in jur de 2,5 kg pe luna. Totusi, pe masura ce greutatea scade, se vor pierde mai putine calorii pe km. Intr-un final, greutatea celui care alearga se va stabiliza.

Alergatul ajuta la diminuarea tensiunii arteriale, prin mentinerea elasticitatii arterelor. In timp ce persoana alearga, arterele se largesc si se contracta mai mult decat de obicei, mentinandu-se elastice, tensiunea arteriala ramanand scazuta. De fapt, majoritatea alergatorilor seriosi au o tensiune arteriala deosebit de scazuta.

Alergatul maximizeaza si potentialul plamanilor, mentinandu-i puternici. In timp ce respiratia adanca forteaza plamanii sa utilizeze mai mult tesut, 50% din potentialul nefolosit al plamanilor este utilizat. Chiar si fumatorii pot sa recupereze uneori intregul potential prin alergat.

Alergatul nu mareste apetitul. De fapt, exercitiile tind sa il diminueze, actionand ca supresor. Pentru a alerga mai bine trebuie avut grija ce se mananca si cand anume se mananca. Cei ce alearga acorda o mare atentie dietelor lor, incercand sa pastreze o dieta echilibrata si cu putine grasimi. Carbohidratii sunt importanti pentru alergatori. Muschii au nevoie de glicogen, care provine din carbohidrati, cu scopul de a produce energie. Astfel, carbohidratii trebuie sa asigure 60% din aportul de alimente ale unui alergator.
Muschii nu functioneaza bine cu acizi grasi, iar consumul de grasimi nu trebuie sa depaseasca 25%. Pe langa carbohidrati, proteinele pot si ele sa furnizeze energie si ar trebui sa fie 15% din caloriile dietei alergatorului. Cel mai important lucru il reprezinta fluidele, necesare pentru sange, ca sa transfere glucoza muschilor si sa elimine deseurile metabolice.

Unele persoane considera alergatul un remediu. Efectele psihologice ale alergatului depasesc cu mult cerintele fizice. Alergatul este folosit adesea pentru a trata depresiile clinice si ale afectiuni psihologice. Mai mult, unii medici sustin ca alergatul functioneaza mai bine decat psihoterapia.

Daniel Lixandru, de la Ro Club Maraton, transmite cateva din motivele pentru care sa alergam. (pentru articol complet, accesati www.maraton.info.ro).

Te face sa te simti mai bine zi de zi. Si cel mai important: dupa un antrenament vei avea un tonus psihic mai bun, iar aceasta este o arma puternica impotriva bolilor. *Iti satisface dorinta de competitie. *
Consumand energie vom avea mai multa energie. Pe masura ce corpul nostru va consuma energie, isi va crea mecanisme prin care va produce si mai multa energie.
Alergarea este cea mai la indemana si cea mai ieftina activitate sportiva. Ai nevoie pentru a alerga doar de pantofi sport si un drum de 40 cm latime.
Echilibru intre fizic si psihic. „Mens sana in corpore sano” este unul dintre cele mai mari adevaruri, pe care unii dintre noi le-au uitat in ultimii ani. Inlocuiti, atunci cand sunteti obositi intelectual privitul televizorului sau navigatul pe internet, cu o plimbare in mers alert sau o alergare usoara si veti vedea imediat diferenta.
Managementul stresului. Alergarea usoara poate fi o modalitate de a ne recupera dupa viata stresanta de zi cu zi. Multi vorbesc despre cursuri de diminuare a stresului, tehnici complicate, masaje, terapii neconventionale etc.
Alergarea poate fi cel mai bun curs de dezvoltare personala pe care-l puteti face. Cei care isi fac din alergare un obicei isi dezvolta si intaresc trei dintre convingerile intalnite la oamenii care au rezultate deosebite:
• Rezultatele apar urmare a unui efort sustinut.
• Limitele sunt doar in mintea noastra. Cei care alerarga maraton au inceput cu alergari pe distante mai mici. Nimeni nu a alergat direct maraton. Oare cate „maratoane” ati fi putut alerga pana acum in viata personala sau profesionala?
• Asumarea responsabilitatii pentru ce facem.
Cei care alearga transmit energie in jurul lor. Uitati-va la cei care nu au facut sport si brusc au inceput sa faca. Par mai energici?
Alergarea reactiveaza muschi si ne face sa aratam mai bine. Tenul va fi mai prospat, postura mai dreapta, muschii mai suplii si relaxati. Cei care se asteapta ca de la alergare sa slabeasca rapid, s-ar putea sa fi dezamagiti, deoarece o perioada va avea loc o redistribuire a grasimilor in organism. Muschii se vor dezvolta, grasimile se vor topi, iar tonusul va creste din zi in zi.

Alergare placuta!

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri