Cum ne alegem incaltamintea pentru alergat

Cum ne alegem incaltamintea pentru alergat

Publicat: 14 January 2011 Sporturi: Alergare

Alergatul sau jogging-ul, chiar daca este un sport simplu pe care aproape oricine il poate face, iti forteaza picioarele printr-o serie destul de complexa de miscari. De aceea incaltamintea este foarte importanta pentru confortul si siguranta picioarelor.

Chiar daca in ziua de azi pe piata se gasesc pantofi de ultima tehnologie si cu toate calitatile speciale pe care fiecare producator pretinde ca le aduce, alegerea pantofilor potriviti poate fi o sarcina dificila. De aceea este important sa urmezi cativa pasi inainte sa te grabesti sa iti achizitionezi niste pantofi pentru a practica acest sport.

1. Este esential sa investesti intr-o pereche de pantofi de buna calitate

Acest lucru este deopotriva esential atat pentru un alergator incepator ca pentru un alergator cu experienta. Ca incepator, ai nevoie de cea mai buna protectie pe care o pereche de pantofi o poate oferi. Numai o pereche de pantofi buni iti poate oferi destula absorbtie a socurilor, controlul miscarilor, flexibilitate si durabilitate. Bineinteles, pentru inceput vei alerga numai cativa kilometri insa riscul accidentarii creste insa si cu asta si sansa de a dobandi dureri ale muschilor si ale articulatiilor. Acest lucru se poate preveni cu ajutorul unor pantofi adecvati. Cat ar trebui sa investesti in ei? O investitie minima ar fi de circa 200 Ron iar o pereche buna de pantofi ar trebui sa reziste pana la 1000 km.

2. Alegerea incaltamintei se face in functie de pronatia labei piciorului

Este esential sa iti alegi incaltamintea pentru alergare in functie de pronatia labei piciorului (pozitia standard a ansamblului tibia-peroneu). Daca ai scobitura normala a labei picorului, orice tip de incaltaminte sport ti se va potrivi. Alergatorii cu o supra-pronatie este indicat sa foloseasca incaltaminte care controleaza pronatia, in timp ce alergatorilor cu o sub- pronatie li se va potrivi incaltamintea fara pernita, care asigura o miscare a piciorului naturala.

• Pronatia normala
Miscarea de pasire se realizeaza din trei faze: – atacul (care se face cu calcaiul) – desfasurarea (cu laba piciorului) – impingerea (cu varful piciorului)

In momentul atacului, partea exterioara a calcaiului face prima contact cu pamantul. In desfasurare, piciorul se “ruleaza” in interior cu aproximativ cinci procente, vine in contact cu pamantul si poate suporta greutatea corpului tau fara nici o problema. Rularea interioara distribuie optim forta impactului. La sfarsitul ciclului, impingi in mod egal cu partea din fata a piciorului.
Daca ai o pronatie normala, poti purta orice incaltaminte sport pe care o gasesti in magazin.

• Supra-pronatie
Cum este si cazul pronatiei normale, partea exterioara a calcaiului intra prima in contact cu pamantul. Insa, in cazul supra-pronatiei, piciorul se ruleaza inspre interior mai mult decat idealul de cinci procente. Acest lucru inseamna ca piciorul si glezna vor intampina greutati in stabilizarea corpului si socul nu este absorbit eficient. La sfarsitul intregii miscari, varful impinge piciorul de la pamant, folosind in principal degetul cel mare, care depune, in acest caz, efortul cel mai mare.

Daca ai o supra-pronatie usoara pana la medie, ai nevoie de incaltaminte care sa iti mentina echilibrul, cum este aceea cu talpic de densitate dubla si cu pernite de sustinere. In cazul persoanelor cu supra-pronatie foarte accentuata, e potrivita incaltamintea care controleaza miscarea cu pernite de suport mai rigide.

• Sub-pronatia
Si in acest caz, partea exterioara a calcaiului face contact prima cu pamantul. Dar miscarea pe interior a piciorului se face la mai putin de patru procente. In consecinta, forta impactului este concentrata pe o suprafata foarte mica a piciorului (pe partea exterioara) si nu se distribuie eficient. Atunci cand ridici piciorul de la pamant, cel mai mare efort il depun degetele mici.

Pentru persoanele cu sub-pronatie, este potrivita incaltamintea fara pernite in talpa adaugate, pentru ca este nevoie de un talpic moale care sa incurajeze pronatia. Este important pentru o persoana cu sub-pronatie sa poarte incaltaminte care nu are nici un suport de sustinere. Mai multe informatii gasiti si pe site-ul Ro Club Maraton.

3. Sa intelegem anatomia pantofilor si cum trebuie sa se potriveasca pe piciorul tau

Orice pantof pentru alergat de baza este format din trei părti:
• Partea de jos reprezinta partea inferioara a pantofului, acel segment din cauciuc dur si rezistent care ofera aderenta pe toata durata ciclului de alergare.
• Partea de mijloc este situata deasupra partii de jos a pantofului atenuand socurile si oferind stabilitate.
• Partea de sus este alcatuita din plasa (mesh), materiale sintetice sau piele si ofera protectie piciorului.

Cand trebuie sa alegem un pantof pentru alergare, trebuie sa luam in considerare frecventa antrenamentelor dar si nivelul de performanta. Un pantof sport ar trebui sa fie confortabil si fix, dar nu trebuie sa fie atat de fix incat degetele sa forteze partea din fata a pantofului sau partea din spate sa jeneze calcaiul.
Daca sunteti un alergator de performanta (probabil ca stiti deja), este o idee excelenta sa alegeti un pantof sport cu sistemul de atenuare a socurilor pe baza de gel (gel cushioning system) la calcai si in partea din fata a piciorului.

Asa cum am explicat mai sus, in functie de pronatia labei piciorului veti gasi in magazine pantofi tip Cushioning (amortizarea socurilor), structured Cushioning (amortizarea Structurata a socurilor) si maximum support. Atletii care au sub-pronatie (sau, supinatie) se vor simti mai confortabil cu o pereche de pantofi sport din categoria Cushioning. Mai exista si incaltamintea tip trail running, destinata alergarii pe teren accidentat.

Nu uita, alege un magazin specializat pentru achizitionarea pantofilor si asigura-te ca se potrivesc pe piciorul tau! Alergare placuta!

 

Foto

 

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri