Cele mai bune vitamine pentru sportivi

Cele mai bune vitamine pentru sportivi

Publicat: 08 August 2011 Sporturi: Ciclism, Alergare, Triatlon, Ski & Snowboard

Consumul adecvat de minerale si vitamine este important, dar sunt cativa dintre acesti nutrienti care nu trebuie sa lipseasca de pe lista ta sub nicio forma. Iata-i care sunt.

Vitamina B6

Aceasta ajuta la formarea celulelor rosii si la functionarea creierului. Mai ia parte si la asimilarea proteinelor si in metabolismul acizilor grasi. Vitamina B6 se gaseste in majoritatea alimentelor, asa ca folosirea suplimentelor nutritive (tablete) nu este mereu necesara. Cartofii copti, bananele, carnea de pui, tonul, somonul si cerealele sunt alimentele in care aceasta vitamina abunda.

Vitamina D

Oasele sanatoase depind de nivelul de vitamina D, esentiala in absorbtia calciului in organism. Lipsa acesteia poate duce la aparitia fracturilor, dar si la probeleme respiratorii si o revenire mai ingreunata dupa efort. Organismul unam produce vitamina D cand stam la soare, dar, bineinteles, excesul nu este binevenit. Dintre sursele naturale in care aceasta vitamina se gaseste mentionam pestele, ciupercile, laptele, sucul de portocale si, din nou, cerealele.

Vitamina C

Este un antioxidant puternic, luptand impotriva radicalilor liberi, asa ca consumul vitaminei C este recomandat oricui. Adesea, carenta acidului ascorbic, cum mai este numita vitamina C, apare in cazul racelilor, deci atunci este momentul optim de administrare in doze mai mari ca de obicei. Alimentele de unde iti poti satisface nevoia de aceasta vitamina sunt printre cele mai delicioase, fiind fructele: papaya, mango, portocale, mere, dar si legumele ca si broccoli sau varza de Brusseles.

Calciu

Pe langa dezvoltarea armonioasa a sistemului osos si a dintilor, calciul ajuta la contractia musculara mai eficienta si la prevenirea cheagurilor de sange. Carenta de calciu este adesea intalnita, in special din cauza stresului, asa ca pune accentul pe consumul de lapte, iaurt si branzeturi daca vrei sa te feresti de probleme. Alte alternative sunt sucul de portocale, somonul si legumele cu frunza verde.

Vitamina B12

Joaca un rol important in mentinerea numarului de celule rosii, dar si in pastrarea fibrelor nervoase intr-o stare buna. B12 nu se gaseste in vegetale, produsele de origine animala, branzeturile si ouale fiind alimentele in care aceasta abunda.

Fier

Este esential pentru sportivi, intrucat formeaza compusii celulari din sange care transporta oxigenul spre organe. Lipsa de fier duce la anemia, oboseala, o refacere incompleta dupa efort si in general, o stare proasta. Printre sursele cele mai importante sunt carnea rosie, fructele uscate si cerealele integrale.

Potasiu

Impreuna cu sodiu, regleaza nivelul electrolitilor (sarurilor) din organism. Rolul acesta este foarte important pentru ca previne deshidratarea si toate problemele ce apar odata cu aceasta (aritimie cardiaca, crampe musculare, etc.). Nu ar trebui sa iti faci griji privind aportul de potasiu in organism din surse naturale, putandu-l gasi in banane, cartofi, spanac, iaurt si lapte, dar sunt recomandate niste analize din cand in cand pentru a-ti supraveghea nivelul acestuia.

Sodiu

Este principala sare care se gaseste in transpiratie si, implicit, cea care se pierde in cele mai mari cantitati. Desi excesul de sodiu este foarte temut, aceasta sare este raspunzatoare de mentinerea presiunii sanguine in limite normale si in activitatea musculara. Pentru a preveni carenta sodiului, mananca ceva sarat: masline, supe, branzeturi, chiar si covrigi. O alta optiune buna sunt bauturile izotonice.

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.