Cum iti poti alege corect bicicleta

Cum iti poti alege corect bicicleta

Publicat: 15 April 2011 Sporturi: Ciclism

Incercam prin acest ghid orientativ sa iti oferim cateva sfaturi de baza pentru achizitionarea unei biciclete. O bicicleta buna reprezinta o investitie destul de mare si ar fi pacat ca dupa ce ai cheltuit ceva bani sa nu o poti folosi la capacitate maxima. Intrucat in Romania, la aceasta ora, bicicletele de munte reprezinta majoritatea vanzărilor, ne vom concentra in acest articol in special pe alegerea unui mountain bike.

Pentru a preveni cateva dintre cele mai usor de facut greseli cand vine vorba de alegerea unei noi biciclete, incepe prospectarea pietei prin a-ti raspunde la urmatoarele intrebari-cheie. In felul acesta vei putea fi aproape sigur ca, la final, alegerea facuta va fi cea corecta.

Ce fel de ciclism vrei sa practici?

Inainte sa raspunzi la aceasta intrebare, gandeste-te ce fel de teren este in zona ta. Spre exemplu, daca locuiesti in Constanta nu prea are rost sa te gandesti la o bicicleta de downhill, ci mai degraba la una de sosea. Dar chiar si asa, daca dispui de mijloace de transport iti vei putea lua bicicleta cross country cu tine oriunde spre munte.

De ce ai nevoie de o bicicleta?

Multi oameni cumpara o bicicleta nepotrivita intrucat considera ca au nevoie doar de una. In ziua de azi, pentru a profita la maxim de placerile pe care ti le ofera o bicicleta este mai bine sa dispui de mai multe. Gandeste-te bine ce ai de gand sa faci cu aceasta. O cumperi ca sa te mentii in forma, pentru ture pe forestiere, pentru a te deplasa prin oras, ca sa participi la concursuri, pentru excursii, pentru naveta? Scrie pe hartie cat mai multe motive si vezi daca bicicleta la care te-ai gandit este potrivita.

Cat de mult vrei sa cheltuiesti?

Incepe prin a vizita magazinele avand deja o idee buna asupra sumei pe care ai de gand sa o lasi in urma. Nu are rost sa te uiti la biciclete de 8.000 de lei daca tu ai de gand sa cheltuiesti maxim 1.500. Fiecare tip de bicicleta este disponibila intr-o larga gama de preturi, componente, culori, tipuri si materiale ale cadrului. Merita sa arunci o privire si la modelele putin mai scumpe decat aveai de gand sa cumperi. Iti vei putea da seama ce poti obtine in plus pentru putin mai multi bani. In general merita sa cheltuiesti ceva mai mult la inceput, intrucat o bicicleta cumparata din start cu componentele pe care le doresti va fi intotdeauna mai ieftina decat una la care faci upgrade luna de luna. In plus, daca nu te pricepi, poti cumpara din greseala componente ce nu sunt compatibile cu bicicleta cumparata. Nu uita, insa, ca mai trebuie niste bani si pentru cateva accesorii esentiale pe care trebuie sa le ai odata ce ai achizitionat o bicicleta: cască, kit de vulcanizare, eventual niste aripi, ceva scule, lumini pentru noapte, ciclocomputer etc.

Ce fel de om esti?

Unii vor ce e mai bun, altii se gandesc in primul rand daca isi permit. Un sportiv serios va avea intotdeauna alte teluri in comparatie cu un ciclist care doreste doar sa se plimbe din cand in cand cu bicicleta. Pasionatii adevarati vor fi, de cele mai multe ori, interesati de ultimele tehnologii si inovatii in domeniu, iar alti ciclisti doresc o bicicleta unica prin care sa iasa in evidenta. Un mod prin care iti poti da seama unde te incadrezi este sa te gandesti la alte achizitii mari pe care le-ai facut in ultima vreme si la deciziile pe care le-ai luat la acea vreme.

Dupa ce ai aflat raspunsurile la intrebarile de mai sus, poti considera ca esti aproape gata sa incepi plimbarile prin magazine. Din fericire, in Romania, in ultimii 3-4 ani, magazinele de biciclete au aparut ca ciupercile dupa ploaie. Oferta este foarte mare si daca nu esti atent, acest lucru te poate speria si impinge spre prima bicicleta de hypermarket pe care o vezi cand te duci sa cumperi lapte si oua. In fond, tot doua roti si un ghidon are, nu? NU!

Viziteaza cat mai multe magazine

Fa-ti timp, intrucat investitia nu este chiar mica, si intra in cat mai multe magazine specializate de biciclete. Daca ti se pare un chin, atunci mai gandeste-te odata daca chiar vrei sa cumperi o bicicleta. Alegerea unei biciclete si documentarea initiala trebuie sa fie activitati placute, iar zilele cand ti-ai programat sa te uiti prin magazine, unele de sarbatoare.

Trebuie neaparat sa se potriveasca

Daca bicicleta cumparata nu ti se potriveste, vei spune ca este proasta, vei renunta sa te mai dai si vei ajunge sa urasti, nejustificat, marca respectiva. Trebuie sa te simti bine pe bicicleta, sa stai confortabil. Asigura-te ca ai incercat mai multe marimi de cadru. Stai cumva prea intins, sau atingi ghidonul cu genunchii? Este suficient spatiu intre tine si teava superioara a cadrului, la modelele barbatesti, cand nu stai pe sa si esti cu picioarele pe pamant? Ajungi usor la comenzile de pe ghidon? Nu te gandi ca stresezi vanzatorul, este platit sa faca acest lucru. In plus, daca si el este pasionat, iti va oferi o multime de sfaturi folositoare la modul general si nu doar ca sa te convinga sa cumperi de la el din magazin. Tine cont de faptul ca se pot face multe ajustari la bicicleta, insa cadrul este fix.

Pozitia corecta pe bicicleta

Exista un concept gresit, potrivit caruia stai confortabil pe bicicleta daca, in pozitie de repaos si fiind asezat pe sa, talpa piciorului atinge complet terenul. Este o idee gresita, care nu este valabila la bicicletele de munte sau de sosea. Pozitia corecta pe un mtb este atunci cand in timpul mersului, in pozitie de maxima extensie, piciorul ramane usor flexat, pedala aflandu-se in jumatatea frontala a talpii piciorului. Sub nicio forma piciorul nu trebuie sa fie complet intins. De asemenea, in pozitie de repaos si fiind asezat pe sa, piciorul cu care te sprijini pe pamant trebuie doar sa atinga usor terenul cu varful degetelor. Daca in repaos si eventual la un stop in oras, aceasta pozitie nu este confortabila, in timpul pedalatului aceasta iti ofera eficienta cea mai mare la urcare si confortul cel mai bun pe plat. Pentru incepatori, este bine ca la coborari mai rapide saua sa fie data putin mai jos.

De asemenea, un picior prea intins in pozitia de maxima extensie in timpul pedalarii iti va imprima o pozitie nefireasca a soldurilor, spatelui si sirei spinarii. Acest lucru se va traduce, inevitabil, prin dureri de spate si… nervi. Pe de alta parte, un picior mult prea flexat va avea ca rezultat un slab randament la pedalare si senzatia de oboseala inainte de vreme. Asadar, marimea cadrului si inaltimea seii sunt doi factori extrem de importanti.

Compara bicicletele intre ele

In magazin, analizeaza cu atentie ce ofera fiecare model care se incadreaza in bugetul tau. Merita sa investesti ceva timp si sa te documentezi in prealabil pentru a sti, in mare, care marca este mai buna si ce model merita banii, chiar daca este ceva mai scump. Cadrul inseamna doar jumatate din bicicleta. Cealalta jumatate o reprezinta componentele: suspensia (doar fata sau si spate), franele, schimbatoarele de viteze (fata si spate), rotile (anvelopele, jantele, butucii), saua, ghidonul etc. Doua biciclete de marci diferite dar asemanatoare ca pret pot fi dotate cu componente foarte diferite. Alege-o pe cea care ofera valoare mai mare.

Greutatea unei biciclete

Cadrul poate fi fabricat din mai multe tipuri de materiale: otel, aluminiu, carbon sau titan. In timp ce otelul si titanul nu sunt atat de raspandite la bicicletele tip mtb, aluminiul si carbonul sunt peste tot. Si aluminiul poate fi de mai multe feluri: mai subtire, mai gros, mai usor sau mai greu. Un cadru de carbon este cel mai usor, insa si cel mai scump. Poate ai banii, insa daca vei deteriora un cadru de carbon, pierderea va fi mult mai mare fata de un cadru de aluminiu pe care nu il mai poti utiliza. Gandeste-te daca nu merita mai mult un cadru de aluminiu, mai ieftin si doar cu cateva sute de grame mai greu decat unul de carbon.

Ridica si cantareste in mana un mountain bike de top de 9 kg si un mtb entry-level de 14 kg. Diferenta este izbitoare. Chiar si un kilogram in minus pe traseu il vei simti. Dar dupa cum vei vedea, si diferenta de pret este izbitoare. Daca nu esti in cautarea celei mai usoare biciclete din lume, atunci economiseste niste bani si investeste-i in accesoriile de care am vorbit mai sus.

Nu te lasa intimidat in magazin

Nu te lasa antrenat in discutii tehnice daca esti incepator. Multi vanzatori sunt, la randul lor, rideri pasionati care se aprind repede si incep sa iti explice o multime de chestiuni tehnice care nu vor conta pentru tine. Tine minte intotdeauna unde ai de gand sa folosesti bicicleta si ramai cat mai mult in bugetul stabilit, dar fii deschis la sugestii. Lasa rusinea la o parte si pune intrebari stupide, dar cu sens. Nu te gandi ca stresezi vanzatorul. Daca ii pasa ce face si va observa ca esti serios si chiar te intereseaza, va petrece cu tine suficient timp pentru a te lamuri. Castigul este de ambele parti – tu vei pleca fericit cu noua ta bicicleta, iar magazinul va mai face o vanzare.

Service-ul conteaza foarte mult

Cumpara de la un magazin de biciclete specializat. Toate ofera si service. Cat timp vei exploata bicicleta, fii sigur ca vei face cateva drumuri la service, este inevitabil. Magazinele specializate dispun de mecanici priceputi care la randul lor sunt ciclisti pasionati. Daca vei cumpara bicicleta dintr-un hipermarket sau dintr-un supermarket cu profil sportiv, cu siguranta nu te vei bucura de aceeasi atentie.

Cum sa aproximez singur marimea bicicletei de care am nevoie

Exista cateva variante standard general acceptate prin care poti afla in avans si orientativ marimea cadrului de care ai nevoie. Tine cont, insa, de faptul ca nimic nu inlocuieste testul in sine. Multe dintre magazinele de biciclete din Romania iti permit acum sa dai o tura prin fata magazinului cu cateva dintre modelele vizate. Evident, o tura prin parcarea din fata magazinului nu se compara cu catararea sau downhill-ul de la munte, dar e mult mai bine decat deloc.

1. Masoara lungimea interioara a piciorului tau. Acest lucru se face cel mai bine descult. Stai sprijinit de perete si aseaza o carte intre picioare in asa fel incat sa atinga bine osul pelvian. Marcheaza cu creionul pe perete de-a lungul partii superioare a cartii. Masoara in centimetri distanta de la podea la semnul facut.

2. Inmulteste cifra obtinuta cu 0,65. Rezultatul obtinut va fi o aproximare a marimii cadrului unei biciclete de sosea pentru bicicletele ce sunt masurate „center to center”. Astfel, daca lungimea interioara a piciorului este, spre exemplu, 86 de cm, atunci pentru tine va fi buna o bicicletă cu cadru de 56 de cm. (86 × 0,65 = 55,9). Tine cont de faptul ca multe biciclete sunt, insa, masurate „center to top”. Ca sa afli marimea potrivita pentru aceste biciclete, inmulteste cifra obtinuta cu 0,67.

3. Pentru a afla orientativ marimea cadrului unei biciclete mountain bike, scade 10 cm. Astfel, daca ti se potriveste o bicicleta de sosea de 56 de cm (center to center), iti va veni bine un cadru de 46 de cm sau 18 inch pentru un mountain bike. Tine cont de faptul ca bicicletele de sosea se masoara in centimetri, iar cele de munte si hibridele in inci.

4. Tine cont de lungimea tevii top tube (teava superioara orizontala a bicicletei barbatesti). In multe privinte, aceasta este cea mai importanta atunci cand masori un cadru. Doua biciclete mountain bike de 18 inch pot avea lungimi diferite ale tevii top tube. La fel, o bicicleta de sosea de 54 de cm si una de 56 de cm pot dispune de aceeasi lungime a tevii top tube. Tinand cont de acest lucru, bicicleta mai mare, de 56 de cm, poate fi mai confortabila, intrucat iti permite sa reglezi ghidonul ceva mai sus.

5. Tine cont de faptul ca femeile au picioarele mai lungi si o teava top tube mai scurta la bicicleta. Cand se cauta o astfel de bicicleta orienteaza-te spre gama de biciclete pentru femei. Majoritatea fabricantilor dispun acum de colectii intregi de biciclete pentru femei. Acestea sunt special gandite si pe langa un design mai atragator dispun de detalii tehnice importante cum ar fi bratele angrenajului pedalier mai scurte, sa special proiectata pentru osul pelvian feminin etc.

6. Marimea unei biciclete se masoara in general dupa cadru, mai exact lungimea tevii seat tube (teava care se prelungeste in partea superioara cu saua). Teava seat tube se masoara de la rulmentul butucului pedalier pana la intersectia tevilor top tube, seat tube si seat stays (tevile care vin de la butucul rotii spate pana spre sa).

7. Bicicletele mai sunt, de asemenea, impartite si in mici (S), medii (M), mari (L) sau foarte mari (XL).

Lungimea interioara a piciorului Marimea cadrului mtb Marimea cadrului bicicletei de sosea Categoria
75-78 cm 14 – 16 in 48 – 51 cm S
79-82 cm 16 – 17 in 50 – 54 cm M
83-86 cm 17 – 18 in 53 – 57 cm L
87-90 cm 19 – 21 in 56 – 60 cm XL

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/1738be182c1c63160673680d92890fba.jpg
Focus Whistler Disc 2011

O bicicleta robusta de productie germana recomandata ciclistilor entuziasti si de weekend, oferita la un raport pret-calitate imbatabil.
Pret recomandat: 2.099 lei
www.marosbike.ro

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/9ab071c1b45c316f19fb4ea139dd8b2a.jpg
Felt Q620

Bicicleta Q620 – model 2011 – a cunoscutului producator Felt imbina performanta reala cu un pret accesibil, fiind construita pentru a fi o adevarata bestie pe doua roti in lupta cu potecile montane. Indiferent daca te dai in mediul urban provocator, pe off-road pietros sau pe trasee de dirt departe de casa, Q620 este biletul pentru aventura. Aliajul de aluminiu 6061 este hidroformat si proiectat special pentru a oferi un maxim de rigiditate, rezultand astfel un randament inalt la inaintare. Echipata cu frane hidraulice Shimano cu o buna putere de franare, poate face fata oricaror confruntari, in orice conditii, iar noile componente Shimano Alivio, rotile WTB SX-24 si furca Suntour XCM V3 cu lockout tin ridicat raportul calitate-pret. Aventura este asa cum ti-o definesti. Modelul Q620 iti permite sa-ti impingi limitele experientelor tale pe off-road un pic mai departe.
Preţ recomandat: 2.950 lei
www.mosionroata.ro

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/be7916af81694f287c573f83515413ae.jpg
Cannondale Trail SL 4

Traseele montane te asteapta, esti pregatit? Geometria de concurs si alte facilitati imprumutate de la sora mai mare Flash te fac sa fii. Acum totul depinde doar de tine.
Pret recomandat: 2.799 lei
www.marosbike.ro

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/99f8d36205ba4f565da62cd2548c63e4.jpg
Ideal ZIG ZAG

Ideal ofera prin modelul hardtail ZIG ZAG o solutie optima pentru incursiunile frecvente in afara asfaltului. Cadrul din aluminiu 7005 ofera o rigiditate sporita pentru eficienta la pedalat, in vreme ce greutatea redusa reprezinta un avantaj pe urcarile abrupte. Furca RST Gila-Pro-ML reuseste sa absoarba cu zel denivelarile din teren, gratie cursei ample de 100 de mm. Transmisia cu 24 de viteze Shimano asigura o plaja larga de rapoarte potrivite pentru orice stil de pedalat. Franele hidraulice Shimano BR-M445 cu discuri de 180, respectiv 160 de mm asigura o forta de franare mai mult decat necesara si garanteaza oprirea in siguranta.
Pret recomandat: 2.350 lei
www.idealbikes.ro

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/94a7f89b60c3449f8f2433a16291d50c.jpg
Giant Revel 0 Disc

Cea mai importanta componenta a unei biciclete este cadrul. Acesta determina pozitia, confortul si eficienta pedalatului. De aceea, toata experienta si valoarea unei marci se materializeaza in geometrie, materiale, tehnologie si calitatea executiei. Fiind partea cu durata de utilizare cea mai indelungata, dar si cea mai valoroasa, cadrul trebuie considerat o investitie. Poate esti proaspat virusat de MTB si ratiunea iti dicteaza sa te limitezi la un buget rezonabil si atunci foarte probabil ca vei opta pentru o echipare entry level. Daca, mai tarziu, vei dori sa upgradezi bicicleta, poti avea surpriza sa existe limitari strict tehnice sau de performanta date de cadru. Marcile de top upgradeaza tehnologic cadrele la fiecare 2 ani, alte marci dau prioritate echiparii care, doar in aparenta, reprezinta un avantaj. Acesta este, insa, valabil doar pe termen scurt.
Pret recomandat: 1.599 lei
www.magazinuldebiciclete.ro

http://www.activeromania.ro/imagine/galerie/d538315e8c5e093982c4042f4933ecce.jpg *CUBE Analog Disc *

Un all rounder confortabil si de incredere cu echipament performant, potrivit pentru sportivul ambitios din tine! Cadrul, ingloband Aluminiu Lite Advanced Mechanical Forming 7005 RFR Geometry, are teava oblica cross-ovalised proiectata pentru stabilitate ridicata; geometria RFR (Ready For Race) implica o pozitie placut relaxata a seii, datorata tevii superioare mai scurte si unui head-tube mai lung. Lista e completata de urechea de schimbator detasabila, cabluri pe sub teava superioara, posibilitatea montarii a doi suporti pentru bidon, finisare multilayer wet paint sealed, furca Suntour XCM 100 de mm cu blocaj, angrenaje Shimano Deore 27 viteze(3×9) cu schimbator pinioane Shimano SLX, frane disc hidraulice Hayes Stroker Ride, rotile cu butuci Shimano, anvelopele confortabile Schwalbe Smart Sam 2.25 si nu in ultimul rand, sa confortabila Scape Active 7.
Pret recomandat: 2.599 lei
www.bikexpert.ro

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri