Antreneaza-te inteligent: Monitorul de ritm cardiac

Antreneaza-te inteligent: Monitorul de ritm cardiac

Publicat: 01 April 2011 Sporturi: Ciclism, Alergare, Triatlon, Ski & Snowboard

Inainte de toate, niste informatii despre acest aparat. Un monitor de ritm cardiac este practic un aparat pentru electrocardiograme (EKG) fara fir. Initial, era sub forma unei cutii cu niste electrozi legati de pieptul sportivului, dar lucrurile au evoluat mult de atunci multumita stiintei. Primul monitor de ritm cardiac care are forma actuala a aparut pe la sfarsitul anilor ’70, cand echipa de schi fond a Finlandei cauta noi metode de a ramane numarul 1 in acest sport. Acestia au descoperit utilitatea dispozitivului si au decis sa-i dea o forma mai practica.

Variantele comerciale ale acestui aparat au aparut pe la mijlocul anilor ’80. Actualmente, dispozitivul este compus din 2 parti: centura cu electrozi care se leaga pe piept (imediat sub pectorali) si dispozitivul de receptie, care este sub forma unui ceas pe al carui cadran este afisat pulsul si restul functiilor ceasului. Alte variante mai includ un maiou din fibra sintetica cu microprocesoare incorporate, fiind o varianta mai comoda, in special pentru femei sau doar un dispozitiv de receptie pe care il apesi timp de cateva secunde cu doua degete. Cu toate acestea, monitorul cu centura ramane varianta cea mai raspandita, pentru ca prezinta cel mai bun raport pret/eficienta.

Revenind la felul in care ar trebui sa folosesti monitorul de ritm cardiac, lucrurile nu sunt complicate. Dupa cum poti citi in articolul Secretele ritmului cardiac, exista 3 mari categorii ale valorii ritmului cardiac pe care le folosesti in antrenament: zona de relaxare, zona de rezistenta si zona anaeroba (de efort intens). Aici intervine monitorul, care iti va indica pulsul pe care il ai in mod curent, iar tu va trebui sa il mentii intre limitele zonei in care te antrenezi.

La diferite intensitati ale pulsului, diferite efecte se produc asupra organismului tau: iti imbunatatesti starea generala de sanatate, iti imbunatatesti activitatea cordului, arzi rezervele de grasimi sau obtii acel “un pic” care te va ajuta sa castigi competitiile la care vei participa.

De exemplu, daca vei merge la un antrenament de relaxare, va trebui sa nu depasesti valoarea de 65% din pulsul tau maxim, dar nici sa nu cobori sub 50% din acesta. Celalalte valori le poti gasi in articolul specificat mai sus. Ideea este ca lucrurile nu se complica mai mult de atat. Trebuie sa respecti antrenamentul pe care ti l-ai stabilit, iar acest lucru il faci cel mai bine cu ajutorul monitorului de ritm cardiac.

Folosind un monitor de ritm cardiac, nu vei exagera sau face antrenament prea putin pentru ca stii exact ce tintesti, ca urmare a planului de antrenament pe care il urmezi, si despre care vor urma cateva articole pe site-ul nostru.

Pe langa functia de puls curent, un monitor de ritm cardiac ar mai trebui sa aibe functiile Puls Mediu, Puls Maxim si Timp. O optiune utila ar fi sa aiba si o alarma sonora care se activeaza atunci cand depasesti un anumit puls prestabilit (iti poti seta ceasul sa te avertizeze cand depasesti o valoare anume a pulsului), ca sa fii sigur ca nu depasesti zona de efort.

Pentru o mai buna transmitere a datelor, este recomandat sa iti uzi un pic zona unde centura va face contact cu pielea. Nu te teme, nu va face vreun scurtcircuit, pentru ca majoritatea acestor aparate sunt rezistente la apa. Doar trebuie sa reziste in toate conditiile, nu?

Bateriile nu se vor consuma prea repede, avand o durata de viata de circa un an sau chiar mai mult. Nici in ceea ce priveste piesele de schimb nu trebuie sa iti faci griji pentru ca se pot gasi, in general de la magazinul de unde ti-ai luat monitorul.

Atat centura, cat si dispozitivul de receptie trebuie pastrate intr-un loc aerisit si uscat. Cat despre intretinere, este recomandat sa iti cureti centura cu un prosop cu apa calduta dupa fiecare antrenament. Nu este indicat alcoolul pentru curatare.

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri