Masajul

Masajul

Publicat: 08 March 2011 Sporturi: Ciclism, Alergare, Triatlon, Ski & Snowboard

Masajul este, din punct de vedere stiintific, prelucrarea mecanica a muschiului folosind procedee manuale. Practic, masajul face urmatorul lucru: prin procedeele folosite (netezire, framantare, frictiunie, etc.) introduce in circulatia venoasa cantitatile de acid lactic ramase in muschi dupa antrenament pentru a fi eliminate sau resintetizate. Pentru ca se refera la circulatia venoasa si limfatica, masajul se va aplica intotdeauna de la extremitati spre inima (pe directia venelor).

Manevrele principale de masaj sunt netezirea (efleurajul), frictiunea, framantatul, tapotamentul si vibratia.

• Netezirea se executa prin aplicarea palmelor pe piele si deplasarea lor. Netezirea poate fi fara presiune (efleuraj superficial) sau cu presiune (efleuraj profund). Se foloseste la inceputul si inchierea oricarei sedinte de masaj.

• Frictiunea se executa cu deplasarea prin apasarea pielii si muschilor, in sens liniar, circular si serpuit. Efectele sunt calmante cand se aplica usor si stimulative cand se folosesc energic.

• Framantatul consta in apasari, ridicari, stoarceri, frecari ale masei musculare. Efectele sunt mai ales la nivelul musculaturii prin accelerarea circulatiei sangelui.

• Tapotamentul se executa prin lovirea usoara cu degetele de la palma a masei musculare. Cand manevra este energica rezulta o crestere a excitabilitatii neuro-musculare si a vasodilatatiei locale, iar cand este blanda, usoara va avea loc o relaxare profunda.

• Vibratia este o manevra asemanatoare cu o tremurare, care se aplica in ritm rapid.

Astfel are loc o decontracturare a muschilor asupra carora se aplica acest procedeu.
Masajul poate sa induca o stare de relaxare atunci cand este aplicat cu blandete, intr-un ritm lent cu o intensitate redusa. In schimb, cand este executat in ritm alert, cu intensitate si presiune mare, va produce efecte stimulative, tonice si dinamizatoare. Efectele masajului nu se rezuma doar la muschi, sistemul nervos fiind la fel de sensibil cand vine vorba de masaj. Astfel, se produce o dinamizare sau o relaxare si la nivel cerebral in urma unei astfel de sedinte. Acest lucru este foarte important, intrucat trebuie sa fii refacut si psihic, nu doar fizic, pentru ca antrenamentele tale sa dea rezultate optime.

Pe langa masajul clasic, mai exista si alte metode, alternative le-am putea numi, ale acestuia.

• Vibromasajul este una din ele si consta in aplicarea manevrei de vibratii, alaturi de neteziri realizate de un aparat electric special. O astfel de sedinta dureaza intre 10 si 15 minute.

• Automasajul este aplicarea unor manevre manuale de catre o persoana asupra propriului corp. Avantajul acestuia este ca il poti aplica fara ajutor extern, dar prin acest tip de masaj nu iti vei putea induce relaxarea totala care apare in cazul celui clasic.

• Masajul cu gheata (crioterapia) consta in aplicarea locala a unei bucati de gheata, concomitent cu efectuarea unor manevre de masaj. Practic, se pun niste pungi de gheata pe zona afectata vreme de 3-7 minute. Mecanismul de actiune al masajului cu gheata se explica prin hiperemia activa care, in urma vasoconstrictiei periferice, declanseaza o activare a circulatiei sangelui in zonele respective, favorizand procesul de refacere.

Sunt ferm convins ca la un antrenament sau la un concurs ti-au aparut niste crampe de care nu mai stiai cum sa scapi. Masajul in timpul efortului este o solutie. Poti sa iti faci niste frictiuni combinate cu vibratii pentru a mai atenua din durerea care apare. Sa iti scuturi picioarele este o alta idee, acest lucru aducandu-le un plus de prospetime.
Un masaj rapid, dinamizant este binevenit inainte de un concurs. Iti va creste tonusul general si te vei simti mult mai pregatit si dornic de a concura si a face o treaba buna.

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri