Cofeina

Cofeina

Publicat: 21 February 2011

Pentru multi, cafeaua de dimineata este cel mai placut mod de a-si incepe ziua. In plus, inainte de a se inventa celebrele sports drink-uri, cafeaua era alegerea numarul 1 a oricarui sportiv. In spatele efectului energetic pe care ti-l da aceasta bautura, se afla cofeina.

Cofeina (sau cafeina) este un alcaloid din grupa purinelor, stimulant psihoactiv. La fel ca si definitia, efectele acesteia sunt la randul lor complexe. Cele mai cunoscute sunt stimularea sistemului nervos central, dilatatia bronhiala, cresterea pulsului si tensiunii arteriale si accelerarea diurezei. Se pare ca un efect pozitiv il are si asupra ficatului, dar nu s-a descoperit exact cum actioneaza asupra acestuia.

Cofeina este cea mai consumata substanta psihoactiva la nivel global, dar spre deosebire de restul, este perfect legala in orice tara. Alte substante care mai contin cofeina sunt ceaiul, bauturile carbogazoase si bauturile energizante.

Cum actioneaza cofeina. Consumul de cofeina stimuleaza initial sistemul nervos central, de unde rezulta sporirea atentiei, gandirea mai limpede si mai rapida, marirea puterii de concentrare si o coordonare generala mai buna a miscarilor. Cam la 45 de minute dupa ingerare, cofeina este absorbita in totalitate de corpul tau. Aici intra in actiune ficatul care metabolizeaza cofeina si o descompune in alte trei substante, fiecare cu rolul propriu:

  • Paraxantina, care mareste nivelul glicerinei si acizilor grasi din sange, surse energetice importane ale muschilor
  • Teobromina, care mareste fluxul de sange prin vasodilatatia pe care o determina. Astfel va creste cantitatea de oxigen si nutrienti care ajunge la creieri si muschi
  • Teofilina relaxeaza muschii netezi ai organismului, de unde rezulta o activitate cardiaca mai intensa si mai eficienta.

Cofeina este importanta si datorita rolului jucat de aceasta in eliberarea acidului adenozintrifosforic (ATP), o sursa primara de energie. Studiile legate de proprietatile ergogene ale cofeinei au demonstrat ca mareste capacitatea fizica si psihica de munca.

Cata cofeina sa consumi. Un espresso contine, in mod normal, aproximativ 80-100 de miligrame de cofeina. Cafeaua prajita contine mai putina cofeina decat cea neprajita, din cauza procesului de prajire. Pe de alta parte, o bautura carbogazoasa poate avea intre 10 si 50 de miligrame de cofeina/portie, iar una energizanta de la 80 de miligrame in sus. De asemenea ceaiul este bautura cu cea mai putina cantitate de cofeina, si anume 25-30 de miligrame.

Consumul excesiv de cofeina va genera o toleranta a organismului fata de aceasta substanta. Asta inseamna sa consumi minim 300 de miligrame de 3 ori pe zi, timp de 2 saptamani. Daca consumul depaseste 1200 de miligrame pe zi, atunci apare starea numita cafeinism, dependenta de cofeina. Printre simptome se numara migrenele, anxietatea, iritabilitatea, insomnia si artimia cardiaca. Cofeina poate fi chiar si letala, daca vei consuma intre 150 si 200 de miligrame/kilogram corp.

Cofeina si refacerea post-efort. Desi putin vechiulata, exista o corelatie stransa intre cofeina si refacerea dupa antrenament. Mai exact, cofeina mareste cu 60% rata cu care organismul tau reface depozitele de glicogen. Cantitatea pe care trebuie sa o consumi pentru a realiza acest lucru este de 8 miligrame/kilogram corp.

Asadar, cafeaua poate fi un aliat de nadejde in orice sport atat timp cat consumul acesteia este atent controlat. Nu mai ramane decat sa alegeti ce tip de cafea vreti sa beti in fiecare zi. Tu cum iti vrei cafeaua astazi?

Articol preluat de pe Mbike

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri