SUPLIMENTELE NUTRITIVE Beneficiu pentru sportivi sau dezavantaj?

SUPLIMENTELE NUTRITIVE Beneficiu pentru sportivi sau dezavantaj?

Publicat: 26 January 2011

Sportivii reprezinta un segment important al consumatorilor de suplimente nutritive; o larga varietate de suplimente sunt destinate atat populatiei active, cat si celor implicati in sportul de performanta. In unele sporturi, in special cele de forta, utilizarea suplimentelor nutritive a devenit regula; mai mult decat atat, in multe cazuri, sportivii isi administreaza doze de suplimente mai mari decat cele recomandate; ei motiveaza aceste abuzuri prin senzatia ca „mai mult inseamna mai bine” sau prin faptul ca adversarii sau colegii lor folosesc doze mai mari. Multi sportivi considera ca suplimentele nutritive „naturale” sunt inofensive, insa numeroase studii au aratat ca un aport prea mare si pe termen lung poate fi nociv pentru sanatate. Printre suplimentele predispuse la a fi administrate in exces se numara de obicei fierul, zincul si alte oligoelemente anorganice.

In ultimii ani, in intreaga lume s-a dezvoltat o puternica industrie producatoare de suplimente nutritive destinate sportivilor, atingand cifre de afaceri de ordinul zecilor de miliarde in SUA; si in Romania s-a inregistrat o crestere extraordinara, aparand o serie de producatori autohtoni, pe langa importurile de produse din strainatate. Acest fenomen a fost incurajat si de o nou creata „cultura” populara a utilizarii de suplimente nutritive in randul populatiei generale, care se bazeaza pe ideea ca aceasta ar fi o cale alternativa de a compensa dietele de proasta calitate si de a se proteja impotriva „stresului” indus de stilul modern de viata.

În ceea ce priveste utilizarea suplimentelor de catre atleti, trebuie luate in considerare mai multe aspecte. In primul rand, absolut nici un supliment nu poate substitui antrenamentul si recuperarea. Suplimentele, prin ele insele, nu sporesc masa musculara. De asemenea, nici un supliment nu poate tine locul unei diete echilibrate, din care nu trebuie sa lipsească alimentele care aduc proteine, grasimi sanatoase, fructele, legumele si cerealele integrale. Nu se introduc mai multe suplimente in acelasi timp.

Cele mai populare suplimente an randul sportivilor sunt urmatoarele:

•Suplimentele mineralo-vitaminice: pot doar sa completeze aportul dietetic, nu sa il substituie. Sunt intotdeauna de preferat combinatiile cu cantitati minimale, care evita eventualele efecte toxice prin supradozare.
• Pudrele sau batoanele care inlocuiesc o masa: sunt comode, mai ales in deplasare, dar pe termen lung nu pot substitui nutrientii adusi de alimentele uzuale.
• Creatina: nu trebuie folosita in cantitati mai mari decat cele prevazute in instructiunile inscriptionate pe produs (3 g/zi ar trebui sa fie o doza acceptabila pentru saturarea muschilor);
• Uleiurile de peste si in: asigura acizi grasi polinesaturati esentiali, deficitari in general in dieta occidentala. Au numeroase actiuni pozitive in organism (antiinflamator, antioxidant etc);
• Glucozamina si condroitina: desi nu exista studii pertinente care sa arate efectele de protectie articulara ale celor doua produse, acestea sunt frecvent folosite in scopul incetinirii deteriorarii articulatiilor si al amanarii instalarii osteoartritei. Dozele administrate nu trebuie sa depaseasca 1.500 mg/zi glucoza- mina si 1.200 mg/zi condroitina.

De ce recurg sportivii la suplimente:

- Compensarea unui regim alimentar inadecvat; – Alternativa la indemana pentru alimentele obisnuite; – Compensarea ideii conform careia calitatea alimentelor a scazut in ultimele decade, ca urmare a agriculturii intensive si a procesarii excesive a hranei; – Rezistenta la solicitarea impusa de antrenament intens sau competitii; – Urmare a recomandarilor oferite de catre antrenor, parinti sau alte persoane cu influenta; – Stimularea dezvoltarii masei musculare; – Scaderea in greutate si micsorarea procentului de grasime

Avantaje:

  • nu au efecte secundare si nu pun in pericol sanatatea;
  • nu existã niciun risc de a induce pozitivarea testelor antidoping;

influenteaza in mod real si pozitiv performanta sportiva, avand efect ergogenic;

Dezavantaje:

  • Pretul; In general, pretul nutrientilor continuti in suplimentele nutritive este considerabil mai mare decat aceeasi nutrienti in hrana obisnuita;
  • In general, studiile arata ca riscul global asupra populatiei consumatoare de suplimente nutritive si remedii traditionale este scazut, existand totusi cazuri de toxicitate si efecte secundare: alergii, supradozare prin autoadministare sau otravire prin contaminarea produselor.
  • O parte dintre ingredientele gasite in suplimentele nutritive intra pe lista substantelor interzise, conform WADA (in principal este vorba de prohormoni).
  • Performanta sportiva este rezultatul combinatiei a mai multor factori – potentialul genetic, antrenamentul, alimentatia optima, somn si refacere suficienta, echipament performant si implicare emotionala. Niciunul dintre acesti factori nu poate fi inlocuit de catre un supliment nutritiv.

In concluzie, educatia in acest domeniu este necesara nu numai pentru a aduce un avantaj in pregatirea pentru performanta, dar si pentru a evita actiunile in detrimentul pregatirii, cum ar fi cheltuieli in plus sau folosirea unor produse ce contin substante ilegale.

Resurse:
http://nutritionist.info.ro/2008/01/22/suplimentele-nutritive-intre-publicitate-si-adevar-stiintific/
http://www.doctor.info.ro/suplimente.html

   

Ti-a placut?

Pentru evenimente similare, te poti inscrie la newsletter-ul nostru.

   
 

Tag-uri